09 December 2012

~Hati Manusia~


Kita tidak akan pernah benar-benar tau apa sebenarnya yang tersimpan jauh di sudut hati seseorang. Adakalanya kita cuba mentafsir tetapi tafsiran itu kadang-kadang mengelirukan dan kita pun semakin galak membuat andaian demi andaian. Hanya individu-individu berkenaan dan Allah s.w.t sahaja yang tahu bicara hati mereka yang sebenarnya. 

Sesungguhnya hati manusia itu sangat misteri untuk ditafsirkan. Seseorang itu boleh sahaja tertawa atau tersenyum tetapi apakah ia menggambarkan keadaan hatinya yang sebenar? Mungkin saja orang-orang yang kita lihat tersenyum manis, tertawa riang itu sebenarnya sedang merawat hatinya sendiri yang sedang parah menderita bergelut dengan aneka permasalahan hidup. Falsafah pernah mengandaikan bahawa kononnya mereka yang kuat ketawa sebenarnya adalah seorang yang pemurung dan suka memendam rasa ketika bersendirian. Benarkah? 

Walau apa pun, semoga kita semua akan terus melangkah dengan yakin, riang dan bersemangat walau sebanyak manapun ujian dan masalah yang dihadapi. Ingatlah Allah s.w.t tidak akan membiarkan kita sendirian menghadapi sesulit mana pun persoalan hidup ini..

No comments:

Post a Comment