24 February 2013

Tips Agar Anak Dekat Dengan Ibu bapa

Bila ayah dan ibu sudah tidak sehaluan dan tidak sefahaman suasana dingin akan mula menyelubungi rumah tangga. Anak-anak samaada anak-akan kecil atau yang telah dewasa akan turut bersedih, tertekan dan tersepit bila berhadapan situasi begini. Suasana ceria dan mesra bertukar menjadi muram dan sunyi - dua perasaan yang sangat menyakitkan. Hubungan kekeluargaan yang erat sangatlah penting agar keharmonian di antara setiap ahli keluarga tetap utuh selamanya. Namun hari ini sering kita dengar dan baca, hubungan kekeluargaan semakin longgar dan goyah. Tidak perlu kita menyalahkan sesiapa. Koreki diri mungkin ia berpunca dari diri kita sendiri.

Sebagai tatapan buat semua, saya kongsikan di sini tips agar anak-anak dekat dengan ibu bapa yang sumbernya saya kutip dari laman facebook Ustaz Don Daniyal:
  •  Ajar anak sentiasa mendekatkan diri kepada Allah s.w.t
  • Tingkatkan rasa takut anak kepada Allah s.w.t. Bukan tingkatkan rasa takut kepada rotan dan sebagainya
  • Lakukan aktiviti bersama - solat jemaah, kelas motivasi, ceramah dan sebagainya
  • Ibu bapa kena jadi 'good follower' (mengikut perintah Allah s.w.t dan meninggalkan larangannya) kemudian barulah boleh jadi 'great leader'. 

4 comments:

  1. Hmmm A Real good post! Akan menjadi referensi saya ketika dikaruniakan anak kelak... Salam ukhuwah (^_^)/

    ReplyDelete
  2. salam...nice info. kadang saya risau..selalu terfikir adakah saya mampu tuk mnjadi ibu yang baik..semoga Allah membantu saya...

    ReplyDelete