03 May 2011

Benarkah Keamanan Tercapai??

Satu dunia sibuk memperkatakan kematian Osama Bin Laden. Siapa yang tidak kenal dengan Osama. Bahkan kanak-kanak pun mungkin tahu siapa Osama - pemimpin Al-Qaeda dan terroris yang paling dikehendaki oleh AS. Ramai yang mempersoalkan kematiannya. Ramai juga yang mempertikaikan kesahihan gambar Osama yang berlumuran darah yang tersebar luas di internet sekarang ini. Tidak kurang juga yang beranggapan bahawa watak Osama sebenarnya tidak wujud. Ia hanya watak yang sengaja direka-reka oleh AS. Benarkah begitu?? Apa yang pasti kewujudan watak Osama Bin Laden telah memberikan imej negatif kepada Islam. Islam dilihat sebagai agama yang sukakan keganasan dan secara tidak langsung ia telah mencetuskan Islamophobia di kalangan penganut agama lain.

Dengan kematian Osama, harapan demi harapan dilontarkan oleh masyarakat dunia agar keamanan sejagat dicapai dan imej Islam pulih semula. Tetapi apakah semudah itu keamanan sejagat akan dicapai? Ataukah ini sebenarnya satu permulaan baru dalam episod keganasan dan pemberontakan yang lebih buruk selepas kematian Osama. Yang mati hanyalah seorang manusia bernama Osama. Pertubuhan Al-Qaeda yang diasaskannya tetap hidup. Balas dendam oleh pengikut-pengikut pasti akan terjadi bahkan AS dengan serta merta menggeluarkan amaran perjalanan kepada rakyatnya di seluruh dunia dengan menyatakan satu keganasan anti-AS mungkin tercetus.

1 comment:

  1. Osama Bin Laden telah wafat, tapi saya yakin perjuangan Almarhum tidak sia-sia, Osama sudah lahirkan Al Qeada, dan perjuangan Al Qeada tiadak akan mati...

    ReplyDelete