07 November 2011

Cuaca


2 gambar di atas diambil lebih kurang dua bulan yang lalu. Cuaca panas dan berjerebu. Langit adakalanya langsung tidak berawan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gambar di bawah ini pula diambil awal pagi tadi. Berbeza dengan dua bulan yang lalu, hari ini langit mendung dan dipenuhi awan. Nampaknya musin Monsun Timur Laut mula mengambil tempat. Monsun Timur Laut biasanya bermula pada awal November dan berakhir pada Mac.


Keadaan cuaca bukan sahaja akan mempengaruhi kelancaran aktiviti yang akan dilakukan tetapi sedikit sebanyak ia juga mampu mempengaruhi kestabilan emosi seseorang. Misalnya dalam keadaan cuaca panas, seseorang itu cenderung untuk merasa marah, sensitif ataupun merasa ceria dan bersemangat. Dalam keadaan cuaca sejuk, hujan dan mendung pula seseorang itu adakalanya akan merasa tidak bersemangat, mengantuk dan muram. Melihat titisan hujan yang jatuh ke tanah adalah suatu pemandangan yang mengasyikkan tetapi jika hujan turun berterusan selama beberapa hari, bukan lagi rasa asyik yang ada tapi rasa bimbang pula muncul. Bimbang kalau-kalau akan terjadi banjir. Apapun andaian yang diberikan, sesungguhnya perkaitan antara cuaca dan emosi manusia merupakan sebahagian daripada rahsia alam..

No comments:

Post a Comment