02 June 2010

Isreal Laknat

Agak lama mendiamkan diri, saya jadi tidak tahu hendak menulis apa dalam blog kesayangan saya ini. Saya hilang idea walaupun sebenarnya banyak benda yang berlaku di sekeliling saya yang boleh saya tulis di sini.

Antara peristiwa yang menarik perhatian saya minggu ini ialah kekejaman rejim zionis Israel yang menyerang kapal Mavi Marmara, kapal yang membawa bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin. Tindakan Israel benar-benar keterlaluan dan menimbulkan kemarahan seluruh dunia. Sudah sampai masanya seluruh bangsa Arab dan umat Islam keseluruhannya bergabung tenaga menentang kekejaman Israel. Israel dan Yahudi perlu diajar cukup-cukup di muka bumi ini.

Kadang-kadang saya sendiri merasa amat emosi bila melihat golongan kanak-kanak dan wanita turut menjadi mangsa kekejaman rejim zionis tersebut. Jika dibandingkan kanak-kanak di negara kita dengan kanak-kanak di sana, kanak-kanak di negara kita jauh lebih beruntung kerana mereka masih dapat hidup dengan aman tanpa diselubungi dengan ketakutan. Tidur kanak-kanak di sini lebih lena tanpa sebarang dentuman bom dan mortar berbanding dengan kanak-kanak di sana. Amat malang sekali bagi rakyat Palestin yang sejak berpuluh tahun dulu hidup tertindas di negara sendiri. Terlaknatlah seluruh Israel dan bangsa Yahudi, yang sebenarnya sebuah negara yang tidak diiktiraf, yang cuba merampas negara lain untuk mewujudkan negara mereka sendiri.

Agak lega sedikit bila mengetahui rakyat Malaysia yang turut berada dalam kapal itu selamat dan usaha membawa mereka pulang sedang diusahakan. Semoga semuanya berjalan lancar dan mereka selamat tiba di tanah air. Saya sangat memahami perasaan yang dirasai oleh seluruh ahli keluarga mereka. Tidak ada siapa pun yang tenang bila mengetahui nyawa saudara mara berada dalam keadaan genting ibarat telur dihujung tanduk.



No comments:

Post a Comment