30 June 2010

Facebook Yang Melalaikan

Sejak akhir-akhir ini saya banyak menghabiskan masa dengan facebook, main game. Setiap hari pagi, petang dan malam saya banyak habiskan masa di depan laptop. Kadang-kadang time di office pun saya selitkan sedikit masa main facebook. Kalau sebelum ini saya agak rajin membaca berita-berita online, menulis blog atau membaca tulisan para blogger yang saya sukai kini semua itu seakan sudah tidak mendapat tempat di hati saya. Saya sibuk menjaga 'cafe' dan 'mencari harta karun' di facebook. Tambah seronok ketika menanti dish yang disediakan masak, ada rakan sembang merangkap 'nebor' yang sudi bersembang dengan saya :-) 'Kesibukan' ini menyebabkan saya terlupa bulan Jun sudah hampir sampai ke penghujungnya. Saya benar-benar terlupa yang bulan Jun hanya berbaki dua hari sebelum bulan Julai mengambil alih. Hinggalah pada pagi kelmarin baru saya tersedar iaitu apabila bapa saya menelefon saya kira-kira jam 8am. "Hello Dija, kenapa lama tidak telefon?" Begitu bunyi ungkapan pertama yang keluar dari mulut bapa saya. Saya terdiam seketika, cuba mencari alasan yang paling kukuh dan logik dan yang paling penting ia tidak akan mengguris hati tua bapa saya. Tapi malang sekali otak saya ketika itu seakan beku, tiada alasan yang lojik mampu saya berikan. Akhirnya saya bagitau bapa saya yang saya tiada kredit untuk menelefon dia hehehe. Alangkah sewelnya alasan yang saya berikan, seorang anak yang punya pekerjaan tetap tidak mempunyai kredit untuk menelefon bapanya??? Tapi takkanlah saya mahu cakap yang saya lalai main game facebook hingga terlupa untuk menelefonnya hehehehe. Lama saya berfikir, bila kali terakhir saya menelefon bapa saya. Barulah saya sedar sudah hampir dua bulan rupanya saya tidak menelefon dia walaupun saya agak kerap menghubungi adik saya. Rupa-rupanya itu masih tidak mencukupi. Dia tetap saja mahu saya menghubunginya dan bercakap secara langsung dengannya. Emmm kesimpulannya aktiviti berfacebook perlu dikurangkan. Jangan sampai facebook menghilangkan nilai-nilai kekeluargaan dan persahabatan. Jadi untuk sahabat sembang saya tu, luangkanlah juga masa untuk 'ngeteh' dengan kawan-kawanmu :-)

No comments:

Post a Comment