14 August 2010

Hukuman Mati Menanti Anda

Akhirnya.......

Kabinet mengarahkan supaya mana-mana individu yang terlibat dalam kes pembuangan bayi disiasat mengikut Kanun Keseksaan iaitu perbuatan membunuh atau percubaan bunuh. Arahan itu meminta polis supaya menyiasat sesiapa yang membuang bayi sehingga menyebabkan kematian bayi, disiasat di bawah Seksyen 302 kanun tersebut yang jika sabit kesalahan boleh dihukum mati mandatori. Selain itu mereka juga boleh didakwa atas kesalahan percubaan membunuh atau menyebabkan kematian di bawah kanun yang sama-utusan online. Melaka pula mengambil inisiatif dengan mewujudkan talian khas bebas tol remaja hamil: 06-2333333 bagi membantu remaja yang berhadapan dengan masalah tersebut.

Langkah-langkah ini memang perlu dikuatkuasakan segera memandangkan isu ini semakin parah hari ini. Samalah juga seperti kes anak hilang yang sebelum ini ada dinyatakan bahawa ibu bapa yang lalai hingga menyebabkan anak mereka hilang akan didakwa tapi akhirnya ia menjadi senyap begitu saja.

Sekadar renungan bersama ***Salah satu cabaran yang terkandung dalam Wawasan 2020 ialah "Memujudkan masyarakat penyayang dan budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang mengutamakan kepentingan masyarakat, kebajikan insan tidak akan berkisar kepada Negara atau orang perseorangan tetapi di sekeliling sistem kekeluargaan yang kukuh." Dengan peningkatan kes-kes yang lari daripada nilai-nilai kemanusian hari ini, sesungguhnya ini merupakan cabaran paling besar dalam merealisasikan pencapaian Dasar Wawasan 2020 menjelang 10 tahun dari sekarang.


"Sayangi Diri Anda, Hargai Kehidupan Anda"

No comments:

Post a Comment