06 January 2013

Bila Usia Semakin Bertambah

Bersyukurlah jika hari ini kita masih diberikan ruang oleh Allah s.w.t bernafas di muka bumi milikNya ini. Tidak kurang ramai yang pergi secara tiba-tiba. Mati mengejut. Kematian adalah pasti tapi waktunya dirahsiakan oleh Allah s.w.t. Jika hari ini kita masih diberi ruang bernafas di muka bumi ini, itu bukan bermakna perjalanan hidup kita masih panjang. Siapa yang dapat menduga, mungkin sejam dua tiba-tiba saja nafas kita terhenti. Tidak perlu jatuh sakit terlantar berbulan-bulan, bahkan ada juga yang terlantar sakit bertahun-tahun lamanya tapi masih juga diberi kesempatan oleh Allah s.w.t bernafas di muka bumi ini. 

Kematian adalah suatu yang pasti dan tidak dapat ditunda kedatangannya. Tiada seorang manusia pun yang tahu bila saat kematiannya akan tiba. Yang jelas, semakin bertambah usia kita, semakin pendek jugalah usia kehidupan kita di muka bumi ini. Bahkan seiring dengan pertambahan usia, kesihatan juga mula sedikit demi sedikit terjejas. Sendi-sendi tubuh mula sakit-sakit. Daya penglihatan dan daya ingatan juga turut merosot. Semoga saja kita terhindar daripada penyakit  alzheimer.

Jadi syukurilah setiap nikmat yang telah kita nikmati selama ini. Adakalanya kita sering  menjadi manusia yang lupa bersyukur, mengeluh dan berputus asa bila yang dihajati tidak kunjung tiba. Apa pun, percayalah Allah punya perancangan terbaik buat kita.



No comments:

Post a Comment