13 September 2018

Cerita Dari Laut

Nelayan itu datang kepadaku
Dia membawa khabar duka
Tentang  anak laut
Yang sedang parah jiwanya
Kerana cintanya tertinggal di desa
Terlalu asing sekali bunyinya
Bagaimana mungkin
Cintanya tersesat ke desa
Bagaimana mungkin
Anak laut jatuh cinta pada anak tani
Bukankah ombak
Dan lautan luas membiru adalah dunianya

Sedarlah aku kini bahawa cinta itu benar-benar buta
Cinta yang tulus lahir dari jiwa yang ikhlas
Tanpa memandang perbezaan sesama

Anak laut itu jiwanya kental
Sekental terumbu karang di dasar laut

Semoga satu hari nanti
Gadis tani dari desa itu berkesempatan mengunjungi pantai dan laut 
Mencari cinta hatinya
Lalu ketika tiba di laut
Aku ingin gadis desa itu berbisik begini :

"Laut
Aku datang kepadamu
Tolong khabarkan kepada anak laut itu
Aku telah jatuh cinta kepadanya
Sampaikan juga pesan kepadanya
Aku merinduinya
Khabarkan juga
Aku ingin melakar impian 
Aku ingin membina harapan hari esok bersamanya
Jika diizinkan.."

"Laut..
Ceritakan juga kepadanya
Gadis tani dari desa 
Menanti kepulangannya
Gadis desa itu
Teringin sekali menatap senja berlabuh 
Sambil mendengar deru ombak
Sambil mengutip kerang-kerangan
Bersama dengannya
Bawalah pesan ini kepadanya wahai laut"








No comments:

Post a Comment