11 September 2018

Menu Hari Ini

Balik dari kerja malam, saya mengigihkan diri masuk dapur. Walau mata terasa berat menahan ngantuk, saya paksakan juga diri untuk menyediakan menu makan tengah hari nanti. Sambil menunggu nasi yang ditanak masak, saya menyempatkan diri menyapu bilik dan ruang tamu, kemudian menyental mangkuk tandas, bilik mandi dan membasuh pakaian. Wow terasa aura sebagai suri rumah muncul dalam diri hehe.. Sebenarnya saya sangat tidak selesa melihat keadaan rumah kotor dan bersepah. Rasa serabut fikiran melihat keadaan seperti itu. Selesai semua kerja barulah saya siapkan menu untuk makan tengah hari saya. Menu yang serba ringkas. Janji perut kenyang sudah hehe.

Hari ini saya cuma menyediakan ikan goreng dan sayur tumis peria katak dengan lobak. Cukuplah untuk hidangan saya seorang 😉. Hampir setiap hari menu utama saya adalah ikan dan sayur. Sayur wajib ada. Memasak sendiri jauh lebih jimat berbanding makan di luar dan yang lebih utama kebersihan makanan terjaga. Penggunaan garam dan minyak juga dapat dikawal. Gambar di bawah adalah menu saya hari ini dan menu hari-hari sebelumnya (sayur tumis peria katak dengan lobak, ikan goreng, ikan sambal dan ikan taucu).

Bismillah...





No comments:

Post a Comment