03 March 2010

Safiya Humairah Shari

Minggu ini paparan berita samaada melalui media cetak mahupun elektronik agak galak bercerita tentang kematian adik Safiya Humairah Shari, 3 tahun yang mati di tangan kekasih ibunya sendiri. Malah kebanyakan blog yang saya baca turut menceritakan kematian kanak-kanak itu. Ramai yang memaki, mencarut dan mempersalahkan ibu kanak-kanak tersebut. Ramai juga yang melabelkan ibu Safiya Humairah sebagai binatang dan perempuan murahan. Memang kita semua yang punya hati dan nilai kemanusiaan yang tinggi akan turut merasa marah dengan insiden itu. Saya juga merasa agak emosi dengan kisah itu. Bahkan semua kisah yang melibatkan penderaan dan pencabulan ke atas kanak-kanak sangat menyentuh emosi saya. Bagi saya kanak-kanak adalah golongan yang sangat istimewa dan menyenangkan yang perlu dijaga dengan penuh kasih sayang dan kelembutan. Saya tidak tahu mengapa nilai-nilai kemanusiaan dan kekeluargaan semakin longgar hari ini. Manusia sudah tidak peduli dan tidak mahu ambil peduli dengan hal-hal kejiranan. Kisah adik Safiya Humairah (nama yang cantik dan manis) bukanlah kes terpencil, banyak kes seumpama ini telah berlaku dan akan terus berlaku.

Bila nafas si kecil telah terhenti, tangisan dan airmata sudah tidak memberi apa-apa makna. Meraung dan menanggis air mata darah sekalipun, si kecil tidak akan kembali lagi. Biarkan dia pergi dengan aman kerana itu bermakna derita yang ditanggungnya telah pun berakhir. Semoga roh si kecil tenang dan ditempatkan di kalangan mereka yang beriman. Al-Fatihah untuk si kecil Safiya Humairah.

No comments:

Post a Comment