11 March 2010

Selamat Pengantin Baru

Sahabatku, sahabat yang paling akrab kini telah berumah tangga. Hanya selepas beberapa bulan saya tahu dia telah berumah tangga. Kenapa perlu dirahsiakan :-( Saya jadi merajuk kerana dia merahsiakan perkahwinannya sedangkan sebelum itu dia berjanji akan mengkhabarkan perkahwinannya nanti. Saya merajuk bukan kerana dia terlebih dahulu naik pelamin. Tidak! Saya merajuk kerana dia seolah-olah tidak mengambil berat nilai sebuah persahabatan yang telah terbina 11 tahun lamanya. Akhirnya saya mengambil keputusan berdiam diri. Email, sms dan panggilan telefonnya saya abaikan. Tujuan saya hanya sekadar membuatkan dia rasa sakit hati, baru padan muka. Saya tahu dia cuba memujuk bila kiriman smsnya yang terakhir berbunyi "saya tahu kau tidak akan balas sms ini, just to inform u...." Bunyi sms itu langsung tidak menyentuh hati nurani saya. Seperti biasa, habis baca saya delete sms tersebut. Keras sungguh hati ini. Keluarga dan persahabatan adalah dua perkara yang sangat saya hargai. Hanya orang-orang tertentu saja yang benar-benar saya anggap sahabat yang paling akrab. Jadi bila sahabat saya mengkhianati persahabatan kami, saya jadi sedih dan kecewa. Itu adalah smsnya yang terakhir. Selepas itu saya tidak tahu apa yang terjadi padanya. Saya tidak tahu dia bahagia atau gembira. Saya sudah tidak mahu ambil tahu apa-apa tentang dirinya lagi. Persahabatan kami sudah sampai pada titik noktahnya

Satu hari, setelah berbulan tidak memeriksa emel. Saya dapati ada emel darinya. Aduh! Ternyata dia tidak pernah jemu menghubungi saya. Kandungan emelnya "Kau benar-benar ingin melupakan persahabatan kita, saya add nama kau dalam list fb saya, please check and confirm my request" diikuti dengan icon kartun muka sedih. Rupanya dia tetap saja sahabat saya yang paling baik, yang tidak pernah jemu memujuk agar persahabatan ini kembali bertaut cuma saya saja yang selalu ego. Saya jadi tersentuh dengan segala cubaan yang dia lakukan selama ini untuk merapatkan kembali hubungan persahabatan kami. Akhirnya hati saya jadi lembut. Saya juga tidak ingin persahabatan ini berakhir. Untukmu sahabatmu, semoga kau berbahagia selamanya di sisi lelaki yang kau cintai.

No comments:

Post a Comment