01 March 2010

Ketawa, ketawa & ketawa

"Ceriakan Hari Anda Dengan Senyuman dan Tawa Ria"

Mari ketawa bersama. Lupakan seketika hal-hal yang menyesakkan kepala otak. Ketawalah bersungguh-sungguh sebagaimana anda bersungguh-sungguh menyiapkan sesuatu tugasan. Kadang-kadang kita bertemu dengan orang yang sangat susah untuk tertawa, muka masam dan serius 24jam. Kadang-kadang bila berhadapan dengan situasi yang melucukan, kita dengan mudahnya ketawa terbahak-bahak tapi kawan di sebelah, jangankan tertawa, senyum pun tidak seolah-olah apa yang berlaku langsung tidak lucu. Hehehe menggapa ya? Tapi kita tidak boleh menyalahkan orang-orang yang berperwatakan seperti itu sebab setiap manusia dianugerahkan dengan pelbagai ragam dan sikap yang berbeza. Ada yang mudah senyum, mudah tertawa, mudah menanggis dan sebagainya. Itulah ragam manusia yang unik dan pelbagai.

Mengapa perlu ketawa?


Hidup akan hilang serinya tanpa tawa. Cuba bayangkan jika dunia ini hanya dihuni oleh orang-orang yang serius, sudah tentulah nilai-nilai humor akan lenyap dan pasti akan sangat membosankan dan menambahkan lagi tekanan. Kita perlu ketawa agar tekanan yang dihadapi berkurangan, agar hidup lebih terasa ceria dan membahagiakan. Bahkan ketawa, bukan sahaja membuatkan kita rasa ceria tetapi dari aspek kesihatan ia juga sangat memberi manfaat yang besar. Dr.Alvin Chong, seorang pakar perubatan tidak menafikan bahawa ketawa merupakan suatu terapi yang dapat menghalang pertumbuhan sel kanser dalam badan pengidapnya (Utusan Malaysia 27/2/2010). Bahkan saya juga pernah terbaca, ketawa mampu membuatkan seseorang itu kelihatan awet muda, muda daripada usia sebenar kerana ketawa juga sebenarnya suatu bentuk senaman. Semasa ketawa, urat-urat yang terdapat di sekitar wajah akan turut dirangsang. Menarikkan? Jadi...marilah ketawa bersama :-D.




Tapi macam mana hendak ketawa kalau memang tidak ada benda lucu yang hendak diketawakan? :-) Luangkan masa menonton filem-filem bercorak komedi. Kalau tidak pun, luangkan masa menonton segmen Raja Lawak melalui saluran astro ataupun utube walaupun kadang-kadang adegan Raja Lawak tidaklah terlalu lawak tapi bolehlah daripada ketawa tanpa sebab, nanti lain pula jadinya.

No comments:

Post a Comment