17 February 2010

Kayanya Mereka Itu....


Seronoknya bila setiap keinginan yang kita impikan dapat dipenuhi dengan mudah. Seronoknya bila tidak perlu bekerja tetapi mendapatkan wang yang banyak setiap bulan. Kata orang wang bukanlah segala-galanya tapi hidup di zaman internet, di zaman dunia tanpa sempadan ini, wang sangat memainkan peranan penting. Dengan kedudukan wang yang kukuh, kita dapat menikmat kehidupan yang lebih selesa dan anak-anak dapat diberikan pendidikan yang lebih berkualiti.

Kuasa wang juga mampu meruntuhkan instituisi kekeluargaan. Sering kedengaran, rumah tangga musnah gara-gara masalah kewangan yang meruncing. Saban hari, berita memaparkan pelbagai isu berkaitan dengan 'along.' Peristiwa beberapa orang lelaki yang dirantai leher dan kaki oleh 'along' masih segar di ingatan saya. Alangkah kejamnya, kerana wang manusia sanggup bertindak biadab dan kerana wang juga maruah diri tergadai. Banyak isu melibatkan wang berlaku di sekeliling kita saban hari. Kerana wang, ramai yang tertangkap kerana menjadi keldai dadah dan kerana ingin cepat kaya ramai juga yang tertipu dengan pelbagai skim cepat kaya yang kononnya menjanjikan habuan lumayan. Saranan saya, jangan mudah terpedaya.

Untuk kaya, haruslah rajin berusaha dan sentiasa memotivasikan diri. Mereka yang kaya, telah menempuh pelbagai saat getir. Pernah jatuh tetapi dengan tekad membara mereka bangun semula membina empayar kekayaan untuk diwarisi oleh genarasi mereka yang seterusnya. Irfan Khairi-seorang jutawan internet yang berjaya dalam http://www.irfankhairi.com menyatakan "untuk menjadi seorang usahwan yang berjaya, abaikan perasaan-perasaan yang ada dalam fikiran seperti takut, tidak yakin dan fikir susah.."

Agaknya orang-orang yang namanya tersenarai di bawah ini juga sependapat dengan Irfan Khairi, sebab itulah mereka berjaya dan menjadi kaya.

Antara Orang-orang Terkaya di Malaysia
  1. Robert Kuok Hock Nien - Nilai kekayaan RM42.7 billion
  2. T.Ananda Krishnan - Nilai kekayaan RM27 billion
  3. Tan Sri Lee Shin Cheng - Nilai kekayaan RM11.92 billion
  4. Tan Sri Teh Hong Piow - Nilai kekayaan RM10.86 billion
  5. Tan Sri Lim Kok Thay - Nilai kekayaan RM10.86 billion
  6. Tan Sri Quek Leng Chan - Nilai kekayaan RM7.09 billion
  7. Tan Sri Mokhtar Al-Bukhary - Nilai kekayaan RM6 billion
  8. Puan Sri Lee Kim Hua
  9. Tan Sri Tiong Hiew King
  10. Tan Sri Vincent Tan
  11. Tan Sri Azman Hashim
**Datuk Mokhzani Matahir turut tersenarai sebagai orang terkaya di Malaysia dengan nilai kekayaan RM1.07 billion. Beliau menduduki kedudukan ke-20 dalam senarai orang terkaya Malaysia**



No comments:

Post a Comment