01 February 2010

Aku Ada Impian

Aku ada banyak impian dan juga banyak angan-angan :-D. Dari dulu aku memang kuat berangan-angan, tapi bukan angan-angan Mat Jenin. Setiap hari aku mengimpikan kehidupan yang lebih bahagia dan ceria (ini tidak bermakna aku tidak bahagia dan ceria di waktu ini). Antara impian yang ingin aku capai:


  • Kedudukan kewangan yang stabil (Seronokkan kalau dalam bank ada berlambak-lambak $$)

  • Ingin bebas daripada tekanan hutang-piutang

  • Ingin memiliki rumah yang dibeli dengan duit sendiri

  • Ingin menjadi seorang yang hebat, disayangi dan dihormati oleh semua

  • Ingin sihat sepanjang hayat & kekal awet muda selamanya

  • Ingin mengembara ke seluruh dunia untuk mengenali budaya dan adat resam di sesebuah negara

***Dannnnn....***

  • Aku juga punya impian untuk bina rumah kebajikan untuk kanak-kanak yang terabai kerana sesungguhnya aku benar-benar menyukai dan menyayangi kanak-kanak dan aku juga sukakan kerja-kerja amal. Pengalaman semasa berkunjung ke rumah kebajikan kanak-kanak di Sri Aman, Sarawak suatu ketika dulu benar-benar menyentuh jiwaku. Alangkah pilunya bila melihat tubuh si kecil penuh dengan kesan-kesan deraan yang pastinya akan meninggalkan kesan pahit dan trauma di hati untuk sepanjang hayatnya. Penderaan itu telah membunuh keriangan seorang anak kecil yang seharusnya dibelai dengan penuh kasih sayang. Kanak-kanak itu kelihatan muram dan murung tapi ketika aku menghampirinya sambil memberikan gula-gula kepadanya, ada segaris senyuman sayu dilemparkannya. Dia seakan enggan berganjak dari sisiku dan hatiku menjadi tidak keruan selepas itu kerana aku tahu sebentar saja lagi aku akan meninggalkan mereka. Aku hanya hadir untuk seketika. Kadang-kadang aku bertanya pada diri, mengapa ada manusia yang hatinya sangat kejam sanggup mendera darah daging sendiri. Bahkan lebih sadis dari itu ada yang sanggup membunuh zuriat sendiri sebagaimana dalam paparan berita baru-baru ini, mayat bayi malang ditemui dalam tong sampah dalam keadaan separuh daripada badannya terbakar. Apa pun alasan yang diberikan, berfikirlah dari sudut kemanusiaan....







***yang tertera di atas hanyalah sebahagian daripada impianku*****




No comments:

Post a Comment