15 February 2010

Bapa Memilih Islam.Why?

Kita di Malaysia, beruntung kerana mampu mengamalkan amalan kepercayaan agama masing-masing tanpa sebarang masalah walaupun akhir-akhir ini terdapat isu-isu panas yang cuba dibangkitkan oleh sesetengah pihak.

Ibu bapa dan most of my relatives sebenarnya bukanlah Islam sejak dari kecil. Ramai yang beragama Christian dan ramai juga yang telah memeluk Islam disebabkan oleh perkahwinan. Ada juga yang memeluk Islam dengan rela kerana tertarik dengan ajaran Islam itu sendiri. Ibu bapa saya memeluk Islam setelah lebih kurang 10 tahun mereka berkahwin. Ini bermakna ada di kalangan kakak dan abang saya yang dilahirkan sebagai Christian dan memiliki nama Christian. Sebaik sahaja ibu bapa, abang-abang dan kakak saya memeluk Islam, mereka menukarkan nama Christian yang dimiliki kepada nama Islam. Saya, seorang kakak dan 2 orang adik saya dilahirkan sesudah ibu bapa saya memeluk agama Islam.

Saya pernah bertanya kepada bapa saya mengapa beliau akhirnya memilih Islam sebagai agama anutan selepas sebelum ini mengamalkan fahaman paganisme dan Christian. Jawapan bapa saya ringkas saja. Dia melihat kepada cara hidup Islam itu yang padanya sangat teratur dan mementingkan disiplin. Pergaulan bapa saya dengan orang Islam sebelum memeluk Islam sebenarnya sangat akrab dan luas.

Sebelum memeluk Islam, bapa saya seorang pemabuk. Setiap bulan pasti akan diadakan pesta keramaian-pesta yang pastinya menghidangkan minuman-minuman yang memabukkan. Dan pesta keramaian itu pula berlangsung berhari-hari lamanya. Akhirnya kesedaran timbul apabila bapa saya melihat kepada kehidupan keluarga saya yang tunggang langgang tidak terurus ketika itu. Hidup semakin terasa susah, miskin dan merempat sebab bila mabuk, tiada satu pekerjaan pun yang mampu dilakukan oleh bapa saya untuk menambahkan pendapatan dan memperbaiki kehidupan keluarga. Apa yang dilakukan hanyalah terbaring sepanjang hari di rumah.

Saya bersyukur Allah membuka pintu hidayahNya untuk ibu bapa saya. Saya tidak pasti bagaimana kehidupan saya dan adik-beradik saya hari ini sekiranya ibu bapa saya masih tidak diberikan petunjuk oleh Allah swt. Saya sangat menghargai orang-orang yang telah membantu ahli keluarga saya dalam mempelajari Islam selama ini termasuklah para tabligh yang dulunya sering berkunjung ke rumah saya. Bahkan para tabligh daripada Indonesia juga pernah berkunjung ke rumah saya suatu ketika dulu untuk menyebarkan fahaman ahmadiyah.

No comments:

Post a Comment